FUNKCJONOWANIE
Sekretariat poradni jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach:
Poniedziałek | 8.00 – 16.00 |
Wtorek | 8.00 – 16.00 |
Środa | 8.00 – 16.00 |
Czwartek | 8.00 – 16.00 |
Piątek | 8.00 – 16.00 |
Z A P R A S Z A M Y
Jesteśmy placówką oświatową, nieferyjną.
Udzielamy pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej dzieciom (w wieku od urodzenia) i młodzieży uczącej się, a także ich rodzicom (opiekunom prawnym) i nauczycielom w zakresie wychowania i kształcenia.
Z naszej pomocy mogą korzystać uczniowie, ich rodzice i nauczyciele przedszkoli, szkół i placówek z terenu Powiatu Lipskiego.
W przypadku dzieci nie uczęszczających do szkoły (przedszkola), otaczamy opieką osoby zamieszkałe w rejonie Powiatu Lipskiego.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Lipsku jest placówką usługową ogólnodostępną.
Korzystanie z usług Poradni jest dobrowolne i nieodpłatne.
Do naszej Poradni, na badania lub zajęcia terapeutyczne, zgłaszać dzieci może rodzic lub opiekun prawny, mogą się zgłaszać również sami pełnoletni uczniowie.
Klienci mają możliwość telefonicznego lub osobistego umówienia wizyty w poradni.
Uczeń, bądź rodzic ma prawo w każdej chwili odmówić, zrezygnować z pomocy poradni.
Poradnia zobowiązana jest akceptować decyzję klienta.
Wszystkich pracowników poradni (zarówno merytorycznych, administracji i obsługi) obowiązuje tajemnica służbowa.
Praca poradni obejmuje 4 podstawowe obszary:
- DIAGNOZA
Działalność diagnostyczna dotyczy m.in. zagadnień: oceny dojrzałości szkolnej, przyspieszenia obowiązku szkolnego, odroczenia spełniania obowiązku szkolnego, oceny lateralizacji, oceny rozwoju mowy, specyficznych trudności w czytaniu, pisaniu i liczeniu, uogólnionych trudności szkolnych i wychowawczych, oceny rozwoju oraz zaburzeń rozwojowych dzieci i młodzieży (w tym dzieci od urodzenia).
Poradnia wydaje 2 rodzaje dokumentów:
o opinie
o orzeczenia
Placówka nasza wydaje również informacje o wynikach diagnozy.
- TERAPIA
Poradnia prowadzi terapię indywidualną i grupową w zakresie :
o stymulowania rozwoju psychofizycznego dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym,
o eliminowania wad i zaburzeń mowy oraz rozwoju sprawności językowej,
o kształtowania umiejętności prospołecznych,
o stymulowania rozwoju dzieci z niepełnosprawnościami,
o pomocy dzieciom i młodzieży oraz ich opiekunom w przypadku trudności wychowawczych i zaburzeń emocjonalnych,
o pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w czytaniu, pisaniu i liczeniu,
o pomocy dzieciom zagrożonym niedostosowaniem społecznym, niepowodzeniami szkolnymi, pochodzącym z rodzin dysfunkcyjnych.
- PROFILAKTYKA
Tematyka spotkań i warsztatów dobierana jest do potrzeb klientów; niejednokrotnie dotyczy zagadnień: prawidłowego rozwoju i wychowania dzieci i młodzieży; funkcjonowania w rodzinie, środowisku szkolnym; zagrożenia uzależnieniami; zagrożenia niedostosowaniem; problemów natury egzystencjalnej; wyboru ścieżki kariery zawodowej; problemów higieny psychicznej; funkcjonowania w stresie, trudności adaptacyjnych, tworzenia właściwych warunków rozwoju dla dzieci w środowisku rodzinnym i szkolnym.
- DORADZTWO/WSPOMAGANIE/WSPIERANIE
Dotyczy m.in.: wskazywania sposobów odkrywania i rozwijania zdolności dziecka, jego mocnych stron; trudności i niepowodzeń w nauce; trudności wychowawczych; trudności w przystosowaniu społeczno – emocjonalnym; pomocy uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia i zawodu; doboru technik, metod, sposobów pracy oraz środków dydaktycznych do potrzeb dzieci/uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych w przedszkolu, szkole, placówce, innych spraw zgłaszanych przez klientów poradni.
Zadania te realizujemy na miejscu – w poradni oraz na terenie przedszkoli, szkół i placówek; w uzasadnionych przypadkach również w domu rodzinnym dziecka/ucznia.